Let op! Geld lenen kost geld

Ribank

Consument Partner
Vraag en antwoord

AANVRAGEN LENING

Hoe vraag ik een lening aan?
Ribank biedt zijn leningen onder andere aan via professionele tussenpersonen. Zij bieden u een onafhankelijk advies dat optimaal is afgestemd op uw persoonlijke omstandigheden. Als u al een lening hebt, kunt u contact opnemen met uw tussenpersoon. Diens gegevens staan op uw maandoverzicht.

Tot welke leeftijd kan ik lenen?
U kunt tot uw 60e een doorlopend krediet aanvragen. Op die leeftijd hebt u nog maximaal 5 jaar de tijd voor het afbouwen van het krediet. Als u 65 wordt, moet het krediet zijn afgelost.

Hoe kan ik mijn limiet verhogen?
Wilt u de limiet van uw huidige kredietovereenkomst verhogen? Dien dan een nieuwe kredietaanvraag in via uw tussenpersoon. Diens gegevens staan op uw maandoverzicht.

Hoe moet ik mijn bankgegevens aanleveren?
Voor de verwerking van de kredietaanvraag vragen wij onder andere een bankafschrift van uw bank, dat niet ouder is dan twee maanden. Het bankafschrift moet uw rekeningnummer, uw naam, uw adres en een bijschrijving van uw inkomen laten zien. U mag niets doorhalen, afplakken of selecteren. Ook een ‘Print screen’ wordt niet geaccepteerd. Als u internetbankiert, kunt u eenvoudig een bankafschrift downloaden.
We hebben de stappen per bank voor u op een rijtje gezet. Klik hier.


BEHEREN LENING

Hoe kan ik geld opnemen?
Als u een doorlopend krediet hebt, kunt u per keer een bedrag opnemen van minimaal € 100.
Dit kan op verschillende manieren:

  • door te bellen naar (020) 312 52 00.
  • door een e-mail te sturen naar info@ribank.nl.
  • door de antwoordcoupon op uw rekeningoverzicht in te vullen en terug te sturen.
  • Zodra wij het opnameverzoek hebben ontvangen en geaccordeerd, maken we het geld binnen één werkdag over.

Hoe kan ik mijn rekeningoverzicht bekijken?
Klanten met een doorlopend krediet ontvangen maandelijks omstreeks de 10e dag van de maand een maandoverzicht en één keer per jaar een jaaropgave.
Klanten met een persoonlijke lening ontvangen één keer per jaar een jaaropgave.

Hoe kan ik een (schriftelijk) inlossaldo opvragen?
U kunt het inlossaldo opvragen door een brief, mail of fax te versturen. Onze contactgegevens vindt u in de rubriek Contact. U kunt ook een inlossaldo opvragen via uw tussenpersoon.


Wanneer vindt de eerste incasso van mijn kredietovereenkomst plaats?
Bij een doorlopend krediet vindt de eerste incasso plaats in de eerstvolgende maand na de eerste uitbetaling op de overeenkomst, tenzij er iets anders is afgesproken in uw contract. De incassodatum is afhankelijk van de voorkeur die u hebt aangegeven bij het afsluiten van het krediet. Dit kan zijn op de 12e/18e/25e of voorlaatste werkdag van de maand. Bij een persoonlijke lening vindt de eerste incasso één maand na de uitbetalingsdatum van het contract plaats.

Is het mogelijk om mijn termijnbetaling uit te stellen?
Als u een Doorlopend Krediet hebt, is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om per jaar één maand uw termijnbetaling uit te stellen. Let op: uiteraard moet u deze maand wél rente betalen over het uitstaande saldo. Daardoor wordt de duur van uw kredietovereenkomst langer.


Op welke manier kan ik extra aflossen?
U kunt op twee manieren een betaling aan Ribank doen.

  • U kunt het geld overmaken naar bankrekeningnummer NL 55 ABNA 0747 4777 87 (IBAN), ten name van Ribank N.V. in Amsterdam. Dit geldt ook voor telefonisch overboeken. Vergeet in beide gevallen niet hierbij uw overeenkomstnummer te vermelden. Voor betalingen vanuit het buitenland hebt u een BIC nodig: ABNANL2A.
  • U kunt betalen via iDEAL. Ga hiervoor naar de rubriek Klantenservice/Betalen via iDEAL. U komt vervolgens op de iDEAL-pagina van Ribank terecht. Vul uw gegevens in en klik op Betalen. Daarna komt u in de iDEAL-betaalomgeving. De rest wijst zich vanzelf.

Let op: kostenloos extra aflossen kan alleen als u een doorlopend krediet hebt. In andere gevallen kost dit geld. De hoogte van het boetebedrag is wettelijk gemaximeerd.


WIJZIGINGEN DOORGEVEN

Hoe kan ik mijn kredietovereenkomst beëindigen?
U kunt uw kredietovereenkomst beëindigen door een brief te sturen naar Ribank N.V., postbus 855, 1000 AW AMSTERDAM of een e-mail te sturen naar info@ribank.nl.

Hoe snel worden mijn verzoeken/wijzigingen behandeld?
Wij streven ernaar om uw verzoeken/wijzigingen binnen 5 werkdagen af te handelen.

Hoe kan ik een overlijden doorgeven?
Een melding van overlijden kunt u per post of via e-mail aan ons doorgeven. Bij dit verzoek moet een kopie van de overlijdensakte worden bijgevoegd. Een melding van overlijden moet binnen 12 maanden na het overlijden aan ons zijn doorgegeven. Wij streven ernaar u binnen 10 werkdagen schriftelijk te informeren over de afwikkeling van de kredietovereenkomst.

Kan ik mijn kredietovereenkomst ontbinden?
Dat kan. Wij moeten een dergelijk verzoek binnen 14 dagen na de contractdatum hebben ontvangen. Als u hiervoor kiest, moet u het bedrag dat u uit het krediet hebt opgenomen én de rente die u voor dit bedrag verschuldigd bent, terugbetalen. Het gaat hierbij om de periode die ligt tussen de eerste opname en de datum van algehele inlossing.

Hoe kan ik mijn limiet aanpassen?
Een limietverhoging regelt u via uw tussenpersoon. U moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen. Een limietverlaging kunt u zelf schriftelijk of via e-mail aan ons doorgeven.

Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?
Een verhoging én een verlaging van uw termijnbedrag moet u schriftelijk of per e-mail bij ons aanvragen. Bij een verhoging en een verlaging moet het termijnbedrag minimaal 1,5% van de limiet zijn.

Is het mogelijk om de incassodatum te veranderen?
Ja, dat kan. Voor een doorlopend krediet kunt u kiezen uit de 12e/18e/25e en voorlaatste werkdag van de maand. Voor een persoonlijke lening is iedere dag van de maand mogelijk. U kunt hiervoor een schriftelijk verzoek indienen of een e-mail sturen.
Klik hier om uw incassodatum te wijzigen.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
U kunt een schriftelijk verzoek indienen, inclusief een kopie van de voor- én achterkant van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) én een originele handtekening.
Klik hier voor het wijzigingsformulier.

Kan ik het nummer van mijn tegenrekening aanpassen?
Dat kan alleen schriftelijk. U moet hierbij een kopie van een bankafschrift/bankpas, een kopie van de voor- én achterkant van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) en een brief met originele handtekening meesturen. Als er sprake is van twee contractanten, moeten beiden het verzoek ondertekenen en een kopie van het legitimatiebewijs aanleveren. U kunt uw brief sturen naar Ribank N.V., Consumentenservice, postbus 855, 1000 AW Amsterdam.

Ik betaal momenteel met acceptgiro’s. Is het mogelijk om deze betaalwijze om te zetten naar automatische incasso?
Dit is mogelijk. Hiervoor kunt u een brief sturen naar Ribank N.V., Consumentenservice, postbus 855, 1000 AW Amsterdam of een e-mail sturen naar info@ribank.nl.